Relax Mama en Papadag (boekrecensie)

Recent kreeg ik een vrolijk pakketje in de bus van Uitgeverij Snor. Twee boeken die mooi bij elkaar passen en elkaar zelfs aanvullen: Relax Mama van Elsbeth Teeling en Papadag van Gerard Janssen. Je voelt aan de titels al wel aan welke kant de boeken op gaan. Maar vrees niet, dit zijn niet de standaard zo-zou-je-je-kind-moeten-opvoeden boeken met angstaanjagende vooruitzichten, strenge regelgeving en een tienstappen afvinklijst voor succes. Veel opvoedboeken zijn namelijk voor opvoeders wat de VT Wonen voor je interieur is: Een mooie ambitie maar in de praktijk zelden weggelegd door de realiteit van alledag. Gerard en Elsbeth pakken het radicaal anders in hun boekjes. Het zijn ook echt boekjes, je leest ze in een avond uit en beter nog, je vertelt anderen wat een leuke boekjes het zijn. Typische doorgeef- en weggeefboekjes. Maar waar gaat het over?

Relax Mama

Elsbeth heeft een kneiter-roze maar hilarisch handboek geschreven voor de moeders. Met name voor de “nieuwe” moeders, net bevallen van de eerste en het stressventiel staat op springen. Over hoe plannen om eens lekker een dagje voor jezelf te hebben in het honderd lopen. Over die gebroken nachten. Over die man die het weer eens niet snapt. Elsbeth laat zien hoe het kan. Eerlijk, recht door zee en met de nodige humor: “Die andere moeders doen ook maar wat”, “soms mag je iemand omkopen” en de al veel genoemde “Slapen is het nieuwe seksen”.
Geen lange teksten, maar een dikke honderd pagina’s vol oneliners, knallend vormgegeven met een mooie typografie. Alles in het boek zegt: “Relax”. Morgen is er weer een dag. Aanrader voor soon-to-be-mama’s. Nog een extra aanrader, de Facebook pagina Club van Relaxte Moeders, waar Elsbeth geregeld updates en extra tips geeft. En ja beste vaders, negeer het verbod om te lezen als je nog geen moeder bent. Je kunt er zeker je voordeel mee doen. Evenals met het volgende boekje van Snor: Papadag.

Papadag

Gerard Janssen geeft de vaders een steuntje in de rug. Waar Elsbeth het doet met oneliners en korte notities, neemt Gerard iets meer de ruimte en werkt hij met infographics, stroomschema’s en oefeningen. Papadag is opgebouwd rondom een werk/papadag. Want dat is het uitgangspunt van het boek: De multitaskende vader die thuis de beste wil zijn maar niet teveel van zijn werk wil opgeven (ahem…). Een mooi citaat uit het boek: “Werken en voor kinderen zorgen zijn vaak helemaal niet zo verschillend. In beide gevallen voer je tachtig procent van de tijd eigenlijk niks uit en doe je in twintig procent van de tijd tachtig procent van je werk“. Herkenbaar…

Gerard bespreekt de complete dag met oefeningen, instructies en rijk geïllustreerde teksten. Daarnaast interviewt hij experts over onder andere multitasken en media-opvoeding. En als de moeder die bij deze vader hoort niet het boekje van Elsbeth heeft gelezen, krijg je aan het einde nog wat tips hoe je om kunt gaan met de vermoeide moeder die thuiskomt van het werk en haar huis in een puinzooi aantreft.
Het hele boek zit vol met spelelementen waarbij je kunt afvinken hoe succesvol je papadag verloopt.
Papadag is een prima boekje om zo nu en dan eens in te bladeren. Het gaat in mijn ogen soms iets te ver in alle tips en inzichten, wat minder zou best mogen. Maar de vormgeving van Maartje Kuiper en de tongue-in-cheek schrijfwijze van Gerard maken veel goed.

Twee boeken die voor (aanstaande) ouders meer dan de moeite waard zijn. Al is het maar voor de vormgeving en de hilarische uitspraken en lijstjes. Zijn het boekjes voor lifehackende ouders? Vast, je leest ze snel door, er staan wat handige shortcuts in beide boekjes (tshirts vouwen in 2 seconden!) en je kunt ze makkelijk doorgeven als de kids oud genoeg zijn! 🙂

Nog een compliment voor Uitgeverij Snor. Daar snappen ze wat vormgeving is! Zowel Relax Mama als Papadag zijn zo vrolijk en fijn vormgegeven dat je er in blijft bladeren. De kracht van een uitgever met een visie?

Relax Mama – Elsbeth Teeling (Uitgeverij Snor)
Papadag – Gerard Janssen (Uitgeverij Snor)

Wat vind je van deze hack?