Makkelijke onderweghappies die je géén boze gezichten opleveren

Hoewel je natuurlijk veel liever thuis of op kantoor eet, ontkom je er niet altijd aan: eten in de auto of het openbaar vervoer. Niemand vindt het leuk als je een druipende Angry Whopper of grote kapsalon-de-luxe met extra saus in een overvolle treincoupé naar binnen zit te douwen. Dus als het dan tóch een keertje moet, dan maar iets dat niet al te heftig ruikt, druipt en kruimelt. In dit artikel wijzen we je op een paar simpele gerechten die je met het grootste gemak (ook!) onderweg kunt eten.

Wraps

Een rijkelijk belegd broodje eten in de auto is een crime, want steevast belandt de helft van de inhoud op je broek. Met een wrap is knoeien verleden tijd. Probeer eens een wrap met humus, paprika, rode ui, geraspte wortel, avocado en feta. Of gebruik kruidenkaas, spinazie en zongedroogde tomaatjes voor een klassieke wrap. Ideaal om zo uit het vuistje onderweg te eten. Bonustip: gebruik niet te veel natte ingrediënten. Met een zompige wrap loop je het risico jezelf alsnog onder te smeren.

Pasteitjes

Ook ideaal om met één enkele hand te eten zijn hand pies – op z’n Engels dus. Deze kleine pasteitjes zijn stevig genoeg om onderweg zonder knoeien op te eten. Je kunt deze hand pies zowel met hartige als met zoete vulling maken. We geven twee voorbeelden. De hartige hand pie vul je met pompoen, komijn, koriander en geitenkaas. Voor de zoete variant kies je voor fruit, zoals appel en framboos. En nee, geen zorgen: het deeg is ook helemaal niet lastig te maken!

Kaaskoekjes

Een zak chips is wat ons betreft altijd goed, maar het is natuurlijk niet heel fris is om met je chipsvingers je stuur te bepotelen, en dat kan zelfs glibberig worden. Probeer de volgende keer eens huisgemaakte kaaskoekjes! Ze zijn knapperig, zout en kazig – wie lust dat nou niet? En nog beter: je hebt er alleen boter, bloem en geraspte kaas voor nodig. Makkelijk én lekker: de perfecte win-win dus!

Granolarepen

Oké, je kunt natuurlijk heel simpel een paar granolarepen kopen. Maar zelf maken is natuurlijk veel leuker én lekkerder! Gelukkig heb je om granolarepen te maken eigenlijk niet meer nodig dan dadels, havermout, noten en honing. Al deze ingrediënten hak je grof in de blender. Vervolgens stort je de massa in een met bakpapier beklede ovenschaal en strijk je het geheel glad met een (natte) lepel. Zet nu een kwartiertje in de oven op 160 graden. Laat vervolgens afkoelen en snijd het geheel in repen.

Muffins

Muffins zijn ook ideaal voor onderweg. Ze zijn makkelijk mee te nemen en laten (als je een beetje fatsoenlijk eet) weinig rommel achter. Google maar eens op ontbijtmuffins. Er zijn duizenden recepten die vaak ook nog wel (redelijk) gezond zijn. Havermout, pompoenzaad, courgette, wortel, appels – je kunt voor elke dag van het jaar een andere muffin maken. Extra fijn is dat je ‘s ochtends zo de deur uit kunt rennen. Je kunt de muffins namelijk heel goed in het weekend al klaarmaken.

Geroosterde kikkererwten

We eindigen dit artikel met simpele gerechten voor onderweg met een snack. Want hoewel zo’n ontbijtmuffin er ‘s ochtends prima in gaat, heb je in de namiddag vaak juist zin in wat hartigs. Naast de eerdergenoemde kaaskoekjes zijn we ook groot fan van geroosterde kikkererwten. Nee echt! Verwarm hiervoor je oven voor op 200 graden. Bedek de bakplaat met bakpapier. Spoel je kikkererwten (uit blik) om en laat ze uitlekken. Stort ze op de bakplaat en bestrooi ze met zout en kruiden naar keuze. Bak 25 minuten en hussel tussentijds een keer om. Je zult verbaasd zijn: dit is echt lekker!

Ook lezen: Zo warm je je pizza op!

Wat vind je van deze hack?
4Te gek5Leuk4Serieus?1Meh...13Stom

About Author

1 Comment

  • Avatar
    Annie, onhandige huisvrouw looking for clues
    Posted 11/02/2020 10:06 pm 0Likes

    Als je ze zelf maakt dan van zelfgekookte kikkererwten graag. Uit blik = bad idea al kan je mazzel hebben. Vraagje: waarom alles zelf maken als je toch al zo’n haast hebt? Een zakje geroosterde kikkererwten, pitjes, noten zaden koop je voor een paar duppies in de winkel.
    Net als een muffin of een reep. Of kaaskoekjes. En je moet een gezonde portie schijt aan gezonde voeding hebben of echt flink ondergewicht hebben. Op de kikkererwten na, true that!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: