Sorry, nu even geen tijd…

Hoe balanceer ik al mijn rollen en doelen?
Meer dan 4 rollen? Help!

In een andere blog heb ik de twee ‘vergeten’ elementen van Het Nieuwe Werken (HNW) besproken: bewustwording en wederzijds begrip. Deze blog gaat over de twee belangrijke succesfactoren voor HNW: focus en discipline. Zonder deze twee factoren werkt tijdmanagement niet in HNW. Waarom?

Tijd laat zich namelijk niet managen omdat tijd voor iedereen gelijk is. Een seconde, minuut of uur voor mij is net zo lang als voor jou. Tijdbeléving kan echter wél verschillen (bijvoorbeeld bij pijn of vreugde). Tijdgebruik ook. De een ‘haalt’ meer uit de tijd dan de ander. In het Westen visualiseren we tijd vaak als een lijn met een begin en een eind. Als voorraadbegrip dus: ‘Sorry, ik heb nu even geen tijd voor jou.’ In oosterse culturen wordt de tijd vaak als een cirkel gezien. Tijd is er immers altijd. Ik spreek dan ook liever van tijdsbenutting dan tijdmanagement. De vraag is dus: hoe gebruik je de tijd? Hier kun je dat oefenen.

De tijd krijgen

Is dit niet herkenbaar: Je komt op je werk en opent je inbox en dan is het ineens alweer vijf uur. ‘De tijd lijkt wel voor-bij-ge-vlógen’, denk je dan weer. Wel lekker veel mail weggewerkt, maar weer ‘geen tijd gehad’ om aan je doelen op de langere termijn te werken.

Tijd gehad? Van wie dan? Jijzelf toch? Ben je dus wel voldoende gefocust op wat je echt graag zou willen bereiken (ook privé)? De meeste doelen haal je immers niet binnen één dag en moet je opbreken in stapjes of stukken. Sta je eigenlijk wel regelmatig stil bij je gekozen rollen, zoals ouder, sporter en projectleider zijn, en de doelen die daarbij horen? Kun je de discipline opbrengen om daar ook ‘naar te leven’? Of ben je verslaafd aan urgentie? Check het hier.

Als je die discipline wel kunt opbrengen, zal je opbrengst ook groter zijn. Zo niet, dan zul je je op een dag afvragen ‘wat heb ik nu eigenlijk bereikt de laatste jaren?’.

Rollen

Eén van de redenen waarom het zo lastig is om iedere dag weer de discipline op te brengen en je bewust te blijven richten op al je doelen, is omdat we meer rollen moeten vervullen dan we vaak denken. Ons leven is vaak complex. De uitdaging zit hem daarom in goede keuzen maken, het overzicht houden en vervolgens gedisciplineerd de juiste dingen doen. In plaats van veel dingen juist te doen. Schrijf voor de grap maar eens al je rollen op en de bijbehorende doelen. Meer dan je dacht? Kun je hier ook waarden aan koppelen? Ik blijf het lastig vinden! Volgende keer zal ik een methode beschrijven die je, hoop ik, helpt om al die doelen te balanceren en te behalen met een gevoel van rust.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

2 Comments

  • Erik
    Posted 08/05/2011 7:05 pm 0Likes

    Zeg, lifehacking.nl lijkt een beetje een aflopende zaak als ik het goed zie. Geen tijd/prioriteit meer?

Comments are closed.