Thuiswerken: zo kom je weer van die nekpijn af

Het is momenteel een bekend fenomeen: je zit opeens hele dagen aan de keukentafel te werken. Niet ideaal natuurlijk, met als gevolg een stijve of pijnlijke nek. Gelukkig is het na een nachtje goed slapen meestal wel weer over, maar een zere nek kan toch mooi je dag verzieken. Hieronder geven we je een paar tips om zo snel mogelijk weer van je nekpijn af te komen!

Zoek de warmte op

We beginnen met de eenvoudigste remedie: je nek warm houden. Gebruik bijvoorbeeld een warmwaterzak of warme handdoek en drapeer deze over je nek en schouders. Dat helpt de bloedcirculatie in het gebied te verbeteren. Ook ontspant warmte de spieren, zodat je pijn snel verlicht wordt. Sommige (gekke!) mensen geven trouwens de voorkeur aan cold packs… Probeer ze gewoon allebei eens om te ontdekken wat voor jou werkt.

Vraag om een massage

Vraag een vriend of vriendin om je nek en schouders zachtjes te masseren. Dat helpt je in elk geval lekker te ontspannen. Zorg er echter wel voor dat de massage niet te hardhandig wordt uitgevoerd. Geen vriend in de buurt? Je kunt natuurlijk ook zelf op zoek naar de pijnlijke plek. Met je vingertoppen en duimen masseer je zachtjes de zere triggerpoints. Na het masseren merk je als het goed is meteen dat je spieren veel minder gespannen zijn. Tip: een massagestoel kan ook wonderen doen!

Doe wat LICHTE oefeningen

Als spieren spanning opbouwen, worden ze stijf en uiteindelijk pijnlijk. Af en toe wat stretchen helpt bij het loslaten van spanning. We zetten vier voorbeeldoefeningen op een rijtje:

1. Rol je schouders tien keer naar achteren en naar beneden;

2. Knijp je schouderbladen tien keer tegen elkaar;

3. Duw je hoofd naar achteren in je handen en houd dat 30 seconden vast;

4. Breng je oor naar je schouder en herhaal dat tien keer aan elke kant.

Je kunt bovenstaande oefeningen ook doen als je al nekpijn hebt. Stop echter onmiddellijk als het echt zeer begint te doen. Ons doel is om de spieren te ontspannen, niet om je pijn te verergeren…

Vermijd oncomfortabele houdingen

Het is een beetje een open deur, maar we benadrukken toch graag effe dat je er verstandig aan doet om alle houdingen en activiteiten die de pijn verergeren even te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan autorijden, zwaar tillen of te lang achter je pc zitten. Hoewel nekpijn vaak snel overgaat, wil je ernstiger blessures natuurlijk voorkomen.

Lekker ontspannen…

Stress kan ertoe leiden dat de spieren in je nek en schouders gespannen raken. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar: het verminderen van stress kan helpen bij het verlichten (én voorkomen) van nekpijn. Hoe jij het makkelijkst ontspant, weet je zelf het best. Luister naar muziek, kijk een film, mediteer, neem een dagje vrij, ga een stuk wandelen – doe gewoon wat je leuk vindt! Je zult zien dat je nekpijn morgen al een stuk dragelijker is geworden.

Rusten en goed slapen

Naast ontspanning is het ook belangrijk voldoende rust en slaap te pakken! Niet alle slaap is echter goede slaap. Als je merkt dat je vaak nekpijn hebt, kijk dan eens goed naar je bed en kussen. Koop bijvoorbeeld bij voorkeur een laag, maar stevig kussen. Dat voorkomt namelijk dat je nek tijdens het slapen te veel buigt. Daarnaast hebben we slecht nieuws voor buikslapers: op je rug of zij slapen is echt vele malen beter voor je nek.

PS Als deze tips tegen nekpijn niet werken en de pijn langere tijd aanhoudt, neem je natuurlijk contact op met je huisarts.

Kom op! Dit is de tijd om een sixpack te kweken!

Wat vind je van deze hack?
2Te gek9Leuk0Serieus?2Meh...1Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie