De lijst der lijsten: 19 tips om snel van de hik af te komen!

Bijna iedereen heeft weleens de hik. En hoewel de hik meestal binnen een paar minuten vanzelf verdwijnt, wil je er toch zo snel mogelijk van af. Gelukkig is de lijst met tips eindeloos: van het uitsteken van je tong tot het eten van een eetlepel pindakaas – baat het niet dan schaadt het niet. Check dus vooral deze 19 manieren om van de hik af te komen: er zit vast iets voor je tussen!

  • Probeer langzamer te ademen. Adem vijf tellen in, en vijf tellen weer uit.
  • Hou je adem in. Neem een grote teug lucht en hou deze 20 seconden vast. Adem vervolgens langzaam uit.
  • Adem in een papieren zak. Als je licht in je hoofd wordt, kun je er beter even mee stoppen.
  • Probeer uit te ademen terwijl je in je neus knijpt en je mond gesloten houdt.
  • Pak het puntje van je tong en trek deze voorzichtig een paar keer naar voren.
  • Steek je tong een seconde of 30 uit. Blijf daarbij normaal ademhalen.
  • Breng je knieën naar je borst en hou dat twee minuten vast. Of oefen met je handen druk uit op je middenrif.
  • Knijp in je handpalm. Gebruik daarvoor de duim van je andere hand. Hoe harder je knijpt, hoe beter.
  • Masseer je halsslagader in een cirkelvormige beweging. Doe dat zo’n 10 seconden lang.
  • Steek 30 seconden lang je vingers in je oren of oefen (lichte!) druk uit op zachte gedeelte van je schedel achter je oorlel.
  • Kietel de achterkant van je keel met een wattenstaafje totdat je moet kokhalzen of hoesten.
  • Knijp je neus dicht terwijl je vijf kleine slokjes water neemt. Tussendoor niet ademen!
  • Drink ijswater of zuig op een ijsblokje.
  • Leg een schone theedoek over een glas water. Neem vervolgens een aantal slokken door de theedoek heen.
  • Zuig op een citroenpartje of neem een klein slokje azijn.
  • Eet een eetlepel suiker of pindakaas. Laat het een beetje in je mond oplossen voordat je de boel doorslikt.
  • Kauw op een eetlepel dillezaadjes.
  • Leid jezelf af. Start die spannende game op of probeer uit je hoofd een moeilijke rekensom op te lossen.
  • En dan ten slotte nog deze combinatie: stop je vingers in je oren en neem een paar slokken water door een rietje.

Nog steeds de hik?!

Heb je al onze trucs geprobeerd en is je hik nog steeds niet voorbij? Geen zorgen! Meestal gaat je hik alsnog vanzelf over. Probeer het zo veel mogelijk naast je neer te leggen, hoe moeilijk dat ook is. Het hebben van de hik is namelijk zelden reden tot bezorgdheid.

Als je echter heel vaak de hik hebt of deze langer dan drie uur aanhoudt, is het zaak de dokter in te lichten. Datzelfde geldt wanneer je hik vergezeld wordt door ernstige buikpijn, kortademigheid en/of het opspugen van bloed.

Aardig weetje (thanks Wiki!): de Amerikaan Charles Osborne had van februari 1922 tot 1990 (68 jaar lang!) de hik. Hij hikte naar schatting 420 miljoen keer, goed voor een notering in het Guinness Book of Records. Wat een mazzelpik…

Ook lezen: heb jij het griep- en verkoudheidsvirus al te pakken? Check dan onze tips!

Wat vind je van deze hack?
5Te gek3Leuk2Serieus?2Meh...3Stom

About Author

2 Comments

  • Avatar
    Marko
    Posted 27/12/2019 8:12 am 0Likes

    Deze werkt voor mij altijd goed: adem drie keer IN, slik na iedere keer. Adem drie keer UIT, slik na iedere keer.

  • Avatar
    debomdiggity
    Posted 23/12/2019 5:48 am 0Likes

    Beste tip is nog altijd; een glas water opdrinken via de verkeerde kant vam het glas. Kin boven het glas. Lippen op de rand van het glas en dan vooroverbukken om te drinken. Lijkt onmogelijk. Maar het kan en het werkt.

    Tip. Dit soort lijstjes zouden beter zijn met filmpjes en foto’s.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: