Ik. Wil. Slapen. 10 dingen die je dan beter kunt laten

Je hebt alle onregelmatigheden in het plafond nu wel gezien en de schapen zijn dubbel en dwars geteld. Nu wil, nee, móét je slapen! Je moet morgen vroeg op en je hebt om tien uur een belangrijke presentatie, dus je wil wel een beetje fris en uitgerust zijn. Toch kun je de slaap niet vatten. Sommige activiteiten zorgen ervoor dat je moeilijk in slaap komt. Daarom kun je deze dingen beter vermijden voor het slapengaan. 

Om de volgende dag goed productief te kunnen zijn is het van belang dat je een goede nachtrust hebt. Sommige dingen die je doet voordat je naar bed gaat kunnen er immers voor zorgen dat je moeilijk in slaap valt of minder goed uitgerust wakker wordt. Wat kun je beter niet doen vlak voordat je naar bed gaat?

1. Op je smartphone gluren

Het blauwe licht dat door het scherm van je smartphone, tablet en ook televisie wordt uitgestraald, hindert de productie van melatonine in het lichaam, een stofje waar je slaperig van wordt. Daarom is het aan te raden om deze apparaten een uur voor het slapengaan niet te gebruiken.

2. Bepaalde medicijnen

Van sommige medicijnen word je slaperig, terwijl je van andere juist urenlang wakker kunt liggen. Lees daarom goed de bijsluiter en neem de juiste dosis medicatie op het geadviseerde tijdstip.

3. Thee drinken

Bijna iedereen weet dat je als je ‘s avonds laat koffie drinkt lastiger in slaap komt, al is de een daar gevoeliger voor dan de ander. Maar veel soorten thee bevatten eveneens cafeïne, zoals bijvoorbeeld zwarte, groene en witte thee. Let daarom goed op het type thee dat je ‘s avonds uitkiest. De meeste cafeïne in thee komt aan het begin van het proces vrij. Daarom kun je door een theezakje voor de tweede keer te gebruiken een kopje thee maken dat minder cafeïne bevat dan het eerste kopje dat je met dat zakje hebt gemaakt.

4. Chocola eten

De suiker in chocola geeft je even een opkikker, waardoor je minder snel in slaap valt. Daarnaast bevat chocola cafeïne. Let ook op met chocolade-ijs en andere producten waarin chocola verwerkt is als je gevoelig bent voor cafeïne.

5. Niet ontspannen

Als je doodmoe van je werk thuiskomt, je warme maaltijd naar binnen werkt en vrijwel meteen naar bed gaat, kom je waarschijnlijk moeilijk in slaap. Dat komt doordat je jezelf geen tijd gegund hebt om even te relaxen en de (stressvolle) gebeurtenissen van de dag van je laat glijden. Je bent dan in je hoofd nog met van alles bezig, waardoor je de slaap maar niet kunt vatten. Even een lekker warm bad nemen (waarbij je je telefoon uit de buurt houdt) kan heel goed helpen om je hoofd een beetje leeg te maken.

6. Ruziemaken

Als je voor het slapengaan een conflict met iemand aangaat, of als een ruzie niet is uitgepraat, blijf je er vaak (of je dat nu wilt of niet) de hele nacht mee bezig. Zelfs tijdens je slaap zijn je hersenen bezig met het verwerken van argumenten, tegenargumenten en het nare gevoel waarmee je naar bed bent gegaan.

7. Vet of gekruid eten

Als je een erg vette hap of iets heel scherps gegeten hebt kun je sneller last van brandend maagzuur en zure oprispingen krijgen. Hier heb je nog meer last van als je plat in bed ligt. Probeer daarom dergelijke gerechten ‘s avonds te vermijden.

8. Alcohol drinken

Van alcohol word je slaperig, maar terwijl je lichaam de alcohol verwerkt wordt je remslaap verkort, waardoor je minder diep slaapt en dus ook minder uitgerust wakker wordt.

9. Roken

Mensen die roken zeggen dat het ontspannend werkt. Je zou dan ook denken dat rokers na een sigaret te hebben gerookt makkelijker in slaap vallen. Maar nicotine werkt stimulerend, waardoor je juist wakker kunt komen te liggen als je voor het slapengaan nog effe een peukie opsteekt. Zware rokers worden vaak ook vroeg wakker omdat hun lichaam na een tijd slapen een tekort aan nicotine heeft.

10. Veel water drinken

Het is goed voor je om gehydrateerd te blijven, maar als je voor het slapengaan veel water drinkt, zul je waarschijnlijk ‘s nachts op moeten om naar de plee te gaan.

Lees ook: 5 voedingsmiddelen waar je slaperig van wordt.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek18Leuk0Serieus?0Meh...1Stom

Over de auteur

0 Comments

  • Avatar
    Miriam Wesselink
    Geplaatst 25/04/2017 4:53 pm 0Likes

    Over het eerste punt: een echte e-reader gebruikt ‘digitale inkt’ en geen led, en zendt dus geen blauw licht uit. Je kunt met een echte e-reader dus uitstekend met een boek in slaap vallen. 🙂

Geef een reactie