Creëer een flow door je taken te groeperen

Eén van de meest effectieve manieren om snel een stuk productiever met je tijd om te gaan, is door je taken te plaatsen in groepen.

Elke week doe je ongetwijfeld meerdere activiteiten die redelijk vergelijkbaar zijn met elkaar. Je doet ze echter op verschillende tijden in die week. Het groeperen van deze taken kan betere resultaten opleveren in minder tijd.

Een simpel voorbeeld is het doen van boodschappen. Wanneer je bepaalt wat je tijdens een doorsnee week eet, hoef je niet 3 of 4 keer naar de supermarkt om te halen wat je op dat moment nodig hebt. Het is niet alleen tijdbesparend, maar je het bespaart je ook de nodige energie om maar eenmaal per week te bedenken wat je die week gaat eten.

Complexe taken

Je kunt deze manier van groeperen ook gebruiken voor meer complexe taken. Als je 7 artikelen moet schrijven deze week, kun je er voor kiezen om elke dag 1 artikel te doen. Je kunt deze artikelen echter ook groeperen als 1 taak en deze taak afronden in 1 dag. Dit gaat je productiviteit enorm verhogen door de volgende redenen:

  1. Wanneer je een artikel aan het schrijven bent, heb je alle tools beschikbaar die je nodig hebt bij het volgende artikel. Als je elke dag alle programma’s en tools weer moet opstarten, voorbereiden en je artikel schrijven, gebruik je tijd en energie die je niet nodig hebt als je alle artikelen ineens doet.
  2. Het menselijke brein werkt het meest efficiënt als het zich kan focussen op 1 taak. Wanneer je in de schrijf-flow bent beland, gaan de volgende artikelen makkelijker en zonder moeite. Wanneer je elke dag een artikel zou schrijven, zou dit elke keer tijd en energie kosten om deze flow opnieuw te bereiken.
  3. Naast dat het ontzettend effectief is, creëert het schrijven van 7 artikelen op 1 dag ook nog eens een waanzinnig gevoel dat je de taak van je takenlijst kunt afvinken. Dit geeft voor de rest van de week een stukje rust en je hebt meer vrije tijd over om andere leuke activiteiten te doen of nog zo’n productieve dag aan het werk te gaan.
  4. Niet afgeronde taken verspillen je mentale energie. Het verdelen van de artikelen over een hele week veroorzaakt een week lang de onnodige onrust in je hoofd. Af is af!

Dit zijn wat voorbeelden hoe je je taken kunt groeperen om je productiviteit en workflow te verhogen. Uiteraard kun je niet alle taken groeperen, maar wanneer het wel lukt, maakt het je leven een stuk makkelijker en een heel stuk leuker.

Andere suggesties om je takenlijst effectief af te werken zijn uiteraard van harte welkom.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

3 Comments

  • Marije
    Posted 04/10/2011 6:17 pm 0Likes

    Haha Ric0!

    Ik zou denk ik geen 7 artikelen op een dag kunnen schrijven. Wel als je in een flow zit, maar vaak is je concentratie na een paar uur wel op en dan ga je onzin schrijven.

  • Jasper
    Posted 25/10/2010 12:47 pm 0Likes

    Wat ik persoonlijk doe om echt in een flow te komen is echte knaldagen inplannen met een relaxdag ervoor. Mijn mailbeantwoorddag ook dag ervoor en telefoon ook gewoon uit..

  • ric0
    Posted 22/10/2010 5:02 pm 0Likes

    Ik zou pas echt effectief worden door niet allerlei artikelen op internet te lezen

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: