Leer beter plannen en multitasken

Met werk, studie, vrienden, familie, uitgaan, je partner, je huisdier en al je verantwoordelijkheden heb je constant behoorlijk wat balletjes in de lucht te houden. In de huidige maatschappij is multitasken een vaardigheid die je eigenlijk wel moet hebben en een strakke planning maken kan je daarbij helpen. Wij geven je een paar multitask- en planningstips.

Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Opschrijven wat er allemaal gedaan moet worden is essentieel in een goede multitasker en planner zijn. Daarmee haal je namelijk de drukte van je taken uit je hoofd en zet je ze overzichtelijk en raadpleegbaar op papier. De lijsten helpen je om je taken in categorieën te verdelen.

Maak bijvoorbeeld een lijst voor huishoudelijke taken en voor je studie- of werktaken. Sommige van deze taken kun je goed samenvoegen. Moet je bijvoorbeeld de was doen maar ook studeren? Dan kan je wasprogramma als een mooie timer dienen voor een pauze. Wil je echt gestructureerd zijn? Maak dan een planning per maand, week én dag.

lazy to do list GIF by SpongeBob SquarePants

Prioriteit herkennen

Moet je aan bepaalde deadlines voldoen? Of heb je meerdere taken die op dezelfde dag af moeten zijn? Zet dan je taken op volgorde van belangrijkheid, en start altijd met de belangrijkste taken. Door te anticiperen op je deadlines zorg je voor minder stress. Heb je een taak afgerond? Streep deze dan af van je lijst zodat je weet dat je je daar niet meer druk over hoeft te maken.  Dat betekent ook dat je taken zoals studeren of werken voorrang verleent aan bijvoorbeeld de afwas doen. Doe eerst de taken die de meeste aandacht van je vragen zodat je geen energie aan onbelangrijkere dingen verspilt.

Stressed Over It GIF by HULU

Multitask alleen veilig

Nieuwe taken en vaardigheden vragen veel meer energie dan routineklussen. Zorg daarom dat je zorgvuldig je moment om te multitasken kiest. Dingen die je al vaker gedaan hebt of die een minder grote impact hebben, kun je gerust gelijktijdig met andere taken doen. Omdat ons brein eigenlijk helemaal niet gemaakt is om meerdere taken tegelijk af te handelen, is het slim om je volle aandacht op je belangrijkste klussen en nieuwe opdrachten te richten.

Leg je tijden vast

Om je dag overzichtelijk te houden, kun je met jezelf tijden afspreken. Geef jezelf realistische tijden om aan je projecten of taken te werken en plan daarbij ook pauzes in. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je van 10 uur ’s ochtends tot 12 uur ’s middags werkt en dan een halfuur lunchpauze neemt. Langer dan twee uur aan een stuk werken is zelden productief, dus houd dat voor jezelf in gedachten.

cat working GIF by Looney Tunes

Breek grote projecten op

Heb je een monsterproject voor de boeg zoals een scriptie of een intensief werkproject? Breek deze taak dan op in kleinere taken die behapbaar zijn. Deel bijvoorbeeld hoofdstukken lezen in als aparte taken en het samenvatten als weer een aparte taak. Zo hou je het overzicht en raak je niet gedemotiveerd door de omvang van je project.

Geef jezelf een beloning

Heb je alle taken van je lijstje voor die dag afgestreept? Dan heb je goed gewerkt, en daar mag je dan ook best een beetje trots op zijn! Beloon jezelf dan ook voor de discipline die je hebt opgebracht wanneer je alle taken hebt afgewerkt. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een lekkere snack of ga naar de film voor ontspanning.

Wat vind je van deze hack?
1Te gek11Leuk1Serieus?5Meh...1Stom

About Author