Natural keyboard- goed voor je polsen?

Een natural keyboard is een ‘gebroken’ toetsenbord waarbij de linker- en de rechterhelft enigszins schuin ten opzichte van elkaar staan. Vaak wordt dit toetsenbord aangeschaft door mensen met RSI-klachten, omdat zij denken dat de polsen en armen hierdoor in een betere positie komen te staan. Maar dit is niet altijd het geval.

De meeste mensen zijn door de schuine positie van de toetsen genoodzaakt de polsen iets naar binnen te buigen. Dit veroorzaakt een overmatige spanning op de onderarmspieren, met name aan de kant van de duim. Aan de pinkzijde ontstaat dan juist te weinig spanning, met als gevolg een instabiele pols. En dit kan klachten in de pols, onderarm en vingers veroorzaken. Als je wilt voorkomen dat je polsen naar binnen buigen, zul je je armen extra ver opzij moeten tillen. Het gevolg hiervan is dat de nek- en schouderspieren overmatig aanspannen. In dit geval geen aanrader dus.

Mensen die erg breed zijn en die de armen daardoor altijd wat verder uit elkaar hebben, kunnen wel baat hebben bij een natural keyboard. Zij kunnen hierdoor vaak wat makkelijker de polsen recht houden. Bij een normaal toetsenbord moeten zij juist de armen erg dicht tegen het lichaam drukken om goed te kunnen typen.

Voor de gemiddelde persoon zal dus een normaal recht toetsenbord volstaan. Het is hiermee prima mogelijk om je polsen recht te houden. Als je wat breder bent, kun je ook een instelbaar gebroken toetsenbord nemen: eentje die zowel recht als ‘gebroken’ ingesteld kan worden, zodat je hem kunt instellen op jouw maat.

Rechte pols

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

10 Comments

  • roberto
    Posted 16/05/2009 2:58 pm 0Likes

    Ik heb zelf aan het begin van mijn studietijd RSI gehad, stress was een belangrijke oorzaak. Sinds een jaar of twee gebruik ik een gebroken Natural Ergonomic 4000 toetsenbord, dat bevalt uitstekend. Als ik een dag lang op een normaal toetsenbord werk merk ik duidelijk verschil. Een aanvulling op bovenstaand verhaal: of de buiging van de polsen beter of slechter is bij een gebroken toetsenbord kan ik niet zeggen, mijn persoonlijke ervaring is dat een gebroken plank me beter bevalt. Er is wel een ander groot voordeel aan het Microsoft toetsenbord waarvan ik zeker ben dat het ‘werkt’: de toetsen in het midden liggen veel hoger dan die van een normale plank waardoor je handen/polsen een veel natuurlijke houding hebben (vgl. plat op tafel net bijvoorbeeld een bal vasthouden) en die gebogen vorm zorgt er ook voor dat de afstand tussen je vingers en de toets voor iedere vinger ongeveer gelijk is. Bij een conventioneel toetsenbord is de afstand tussen de buitenste vingers en de toetsen te groot, wat meer inspanning kost bij het typen.

  • Paul
    Posted 13/08/2008 2:02 pm 0Likes

    Hein,
    Mijn persoonlijke ervaring leert me dat stress (‘spanning’ in het hoofd) zich onder andere uit in een slechte/niet ontspannen houding, te weinig pauzeren etc, hetgeen allemaal een belangrijke bijdrage levert aan een aandoening als RSI.

    In ontspannen staat kun je redelijk rare capriolen met de spieren in je lichaam uithalen voordat er iets kapot gaat, zolang je achteraf en tussendoor maar kunt ontspannen.

    (Daarmee propageer ik natuurlijk geen ongezonde tilbewegingen en dergelijke 😉 )

  • Hein Halfschepel
    Posted 03/07/2008 11:39 am 0Likes

    Nick,
    Het is inderdaad zo dat wanneer je je armen extra ver opzij hebt je polsen niet naar binnen hoeven te buigen. Het probleem is dat dit voor de meeste mensen onnatuurlijk ver is waardoor de spanning in de schouders toeneemt.

    Door het ondersteunen van de armen zul je altijd meer moeten scharnieren in de polsen wat het risico op klachten in die regio vergroot. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen ook klachten krijgt. Er zijn nog veel meer factoren die daarbij een rol spelen.

  • Hein Halfschepel
    Posted 03/07/2008 11:38 am 0Likes

    Paul,
    Ik ben het helemaal met je eens dat hulpmiddelen maar voor een klein deel bijdragen aan het voorkomen van rsi. De manier waarop je omgaat met de middelen is veel belangrijker. Je kunt nog zo’n fantastische werkplek hebben maar als je je lichaam op de verkeerde manier gebuikt zul je alsnog klachten krijgen. Zo kun je dus ook een hele slechte werkplek op een goede manier gebruiken.

    Je noemt ook stress als oorzaak. Stress kan zeker een rol spelen bij het ontwikkelen van rsi-klachten maar je zult onder stress toch eerst weer iets verkeerd met je lichaam moeten doen voordat je klachten krijgt. Je kunt je dan dus afvragen wat de oorzaak is, stress of het verkeerde gebruik van je lichaam.

  • nick
    Posted 02/07/2008 6:26 pm 0Likes

    Nooit last gehad van rsi.
    Ik heb ooit bij iemand getypt op een naturally keyboard, hierna heb ik mij zelf ook een exemplaar aangeschaft en sindsdien is iedereen erg te spreken over het toetsenbord (het typt natuurlijker).
    Vind het dan ook vreemd dat dit artikel suggereerd dat het alleen goed is voor mensen die “erg breed” zijn.
    Overigens werkt een naturally keyboard alleen goed als je een groot bureau hebt, als je niets hebt om je armen op te steunen heeft het geen zin.

    Ook suggereerd het plaatje dat de pols gebogen wordt, niets is minder waar.
    De elebogen steken in tegenstelling tot een normaal toetsenbord naar buiten rustend op het bureau, waardoor de elleboog niet “buigt”.

  • Paul
    Posted 02/07/2008 11:24 am 0Likes

    Mijn ervaring met hulpmiddelen is dat het erg individueel is wat wel en wat juist niet helpt. Een ‘standaard’ ramplank bezorgt mij persoonlijk al RSI als ik ernaar kijk. Ik heb een blauwe maandag gebroken toetsenborden geprobeerd, maar voor mij werkt dat ook niet….Ik prefereer een zo plat mogelijk toetsenbord. En werk afwisselend met muis rechts en pen links.

    Ik ben nog aan het experimenteren met alternatieve toetsenbord indelingen als dvorak, maar blind dvorak typen, zeker “/:” karakters etc is niet zo eenvoudig 🙂

    RSI zit hem voor een groot gedeelte in het hoofd (werkstress etc) en voor een klein gedeelte in de hulpmiddelen. Hetgeen niet wegneemt dat goede hulpmiddelen zeker belangrijk zijn…

  • Freek
    Posted 27/06/2008 1:05 am 0Likes

    @Sypie: Als je https://lifehacking.nl/kantoor-tips/de-gelmat/ leest zou je onderarm eigenlijk juist niet moeten liggen.
    Ik heb het zelf ook hoor, altijd voldoende ruimte op m’n bureau om m’n onderarmen neer te leggen. Na het lezen van dat verhaal over de gelmat heb ik wel mijn bureaustoel hoger ingesteld.

  • Sypie
    Posted 27/06/2008 12:52 am 0Likes

    Nog een handig ding: Zorg dat je scherm een heel eind van je af staat, je keyboard tussen jou en je scherm ligt, altijd handig natuurlijk… En leg je hele onderarmen op je bureau! Op die manier hoeven je schouders niet constant het gewicht van je armen op te tillen. Je kunt nu tikken door de onderarmen iets mee heen en weer te laten bewegen.

    Destijds had ik ook een Microsoft Natural Keyboard, nog 1 van de eerste series met een heleboel functietoetsen bovanaan. Ding doet het nog steeds bij de rest van ons gezin en het heeft al heel wat klappen opgevangen. Iets wat Microsoft wel goed gemaakt heeft..

    Nu tik ik op een Apple toetsenbord, zat nou eenmaal bij mijn iMac, en daar merk ik gewoon dat het minder handig tikt, ook al rammel ik er een aardig eind op los. Ik zorg er nu constant voor dat de hele diepte van mijn bureau gebruikt wordt voor ondersteuning van mijn onderarmen.

  • Anja Feijen
    Posted 26/06/2008 10:49 pm 0Likes

    Voldoende rustpauzes nemen tussen het muizen (met muispen)/typen helpt bij mij prima. Ik merk wel dat de laptop meer belasting oplevert, de houding is niet optimaal. Maar meestal gebruik ik die bij events en een beetje op de bank bij het tv kijken dus ook dan voldoende rust tussendoor.

  • Freek
    Posted 26/06/2008 6:08 pm 0Likes

    Ik heb al jaren een natural keybord (nou ja, de zoveelste inmiddels..) en sinds het begin erg blij mee.
    Ik zit veel minder gespannen te werken meestal, vroeger had ik nog wel eens pijn in mijn nek oid.

    Naar aanleiding van dit artikel eens naar mijn houding gekeken maar ik heb mijn polsen toch wel recht en echt breed ben ik niet verder?

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: