Plassen wanneer het niet kan? Zo houd je het langer op!

iedereen kent het wel. Dat gevoel, die druk, onderin je buik die je heel onprettig laat voelen. Het gevoel dat je moet plassen. Thuis of op je werk is dat natuurlijk vrij makkelijk: je loopt naar de wc, trekt je broek naar beneden en hupsakee, opgelost! Als je onderweg of op een plek bent waar geen wc aanwezig is, wordt het toch een stuk lastiger. Wij helpen je door die momenten heen, zodat je voorkomt dat je met een zeiknatte broek aankomt bij je afspraak (ouch!).

Visualiseer tegen het plassen

De nood om te plassen is meestal niet eens de hoeveelheid plas maar de onzekerheid voor urineverlies. Visualiseer daarom dat je je urinebuis afsluit. Hierbij geef je jezelf de overtuiging dat er geen urine meer verder komt, en denk jij dat je niks vrijlaat. Gevolg: rust in je hoofd en rust in je blaas.

Zit je wel goed?

De positie van je lichaam is van groot belang. Als je nodig moet plassen is het belangrijk dat je geen druk op het onderste gedeelte van je buik zet. Ga wel rechtop zitten maar dus zonder druk. Leun vooral niet naar voren! Op het moment dat je bijvoorbeeld op de bus staat te wachten raden wij aan om je benen in een gekruiste positie te zetten.

plassen

Stuur je gedachtes in een andere richting

Om je plas langer op te houden moet je ook rekening houden met je gedachtes. Vermijd de gedachtes aan water, watervallen of regen. Hierdoor wordt het gevoel van plassen alleen maar gestimuleerd en is kans op die natte broek gegarandeerd… Ook aan toiletten of het plassen zelf kun je beter niet nadenken. Zwemmen raden wij ook af, tenzij als je van plan bent om erin te plassen (iellg, viespeuk!)

Warmte, geen genegenheid

Het lichaam warm houden heeft een positief effect. Wanneer je lekker warm bent gaat de druk van je onderbuik omlaag en kan je je plas beter ophouden. Door binnen te blijven vermijd je ook de kans op wrijving of het schudden van je lichaam, wat je namelijk beter kunt ontwijken.

plassen

Geen kleine beetjes plassen

Geloof vooral niet dat het laten gaan van een beetje urine je zal helpen. Hierdoor wordt de drang alleen maar groter. Zodra je de sluizen open gooit is het te laat! Hello wet pants…

Klassiekers

En last but not least, de standaard tricks: Vooral niet drinken en niet lachen! Ontwijk die leuke lolbroek voordat jouw knappe broek verandert tot een natte broek. Ook de glaasjes sap en water kun je beter even laten staan tot na jouw lang verwachtte toiletbezoekje.

plassen

Trainen, trainen, trainen

Heb je nou vaker het probleem dat je heel nodig moet plassen? Train je blaas dan om het langer op te houden. Je kunt dit doen door langere tijden tussen toiletbezoeken te plannen. Houd bij wanneer je normaal gesproken naar het toilet gaat en maak dat elke keer langer. Let ook op het nuttige van koffie en alcohol, dit irriteert de blaaswand en zet je aan tot overactiviteit. Als laatste kun je beter niet toegeven aan lichte (plas)drang. Het is namelijk niet noodzakelijk en dit maakt je blaas alleen maar ‘lui’.

Was dit artikel voor jou al te laat? Check dan snel deze tips voor de was.

Wat vind je van deze hack?
10Te gek60Leuk14Serieus?8Meh...16Stom

About Author

1 Comment

  • Avatar
    Rien
    Posted 20/02/2020 10:38 am 0Likes

    Ja dat helpt allemaal wel, maar het is toch zaak om in zo’n geval zo snel mogelijk een noodstop te maken, want ineens komt het moment dat je blaas zichzelf beschermt en zelf gaat plassen door zich samen te trekken.Dat hou je echt niet langer dan 10 seconden en dan komt alles.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: