Een handdruk als Schwarzenegger? Geen probleem!

Iedereen heeft wel zo’n oom of chef die het leuk vindt om bij het handen schudden even extra hard te knijpen – blijkbaar om te laten zien wie de baas is. Kennelijk is een stevige handdruk in bepaalde kringen nog altijd een teken van ongebreidelde viriliteit en leiderschap, dus wil jij de lakens uitdelen daar boven op die apenrots, dan kun je je grip maar beter flink trainen. Daar zijn sinds jaar en dag gelukkig uitgebreide handboeken voor. 

Kracht

Niet alleen gewichtheffers hebben baat bij een sterke grip in hun handen. Een stevige grip kan immers goed van pas komen in tal van situaties. Van het opendraaien van een pot appelmoes tot het aanpakken van een stoel tijdens een verhuizing. Veel van dit soort inspanningen vereisen meer kracht in je hand dan in de rest van je arm, en vooral fysiek werk kan dan veel lichter aanvoelen. Een stevige grip kan bovendien het verschil maken als je bijvoorbeeld in noodgevallen snel een ladder moet beklimmen of afdalen.

Gelukkig zijn er een paar makkelijke oefeningen om de kracht in je hand te trainen. In dit artikel lichten we de acht makkelijkste oefeningen uit voor het trainen van je hand en grip, die je zowel op werk als thuis kan doen.

Rubber bal

Het knijpen in een rubber bal is een prima oefening voor je hand en voorarm, en zal de grijpkracht van je vingers enorm vergroten. Plaats de bal precies in het midden van je handpalm en gebruik je vingers om de bal te draaien. Probeer je duim niet te gebruiken.

ball

Houd de bal vast en druk deze tegen de onderkant van je duim. Vouw je duim over de bal en buig je pols iets naar binnen. Knijp zo hard je kan en ontspan daarna je hand weer. Blijf dit herhalen tot je last begint te krijgen van je pols en voorarm. Vervolgens herhaal je deze routine met je andere hand.

Luciferstokjes

Deze oefening is moeilijker dan je zou denken. Plaats een luciferstokje of ander klein stokje tussen je wijs- en ringvinger op de nagels. De middelvinger plaats je boven op het stokje. Probeer je duim en pink naar buiten te richten, zodat deze niet mee kunnen helpen.

hand

De truc is om de lucifer te breken door je middelvinger naar beneden te duwen terwijl je met je wijs- en ringvinger juist naar boven duwt. Als het niet lukt, kun je het stokje dichter naar je hand verplaatsen. Hoe dichter bij de hand, hoe makkelijker het is. Mensen met korte vingers zijn bij deze oefening in het voordeel.

Krant

Als je de krant hebt gelezen, moet je deze nog even bewaren. Met zo’n krant kun je een goede oefening doen voor je handen. Vouw ongeveer zes pagina’s op elkaar en rol ze op in de vorm van een cilinder. Houd de cilinder met beide handen vast met enkele centimeters ruimte tussen je handen. Draai nu je rechterhand naar binnen en je linkerhand naar buiten tot de pagina scheuren.

Als dit niet lukt, kun je de handen dichter naar elkaar plaatsen om zo druk uit te oefenen op een kleiner gebied. Als de pagina’s zijn gescheurd, kun je de oefening omwisselen. Draai dan je linkerhand naar binnen en je rechterhand naar buiten.

Deksel

Je hebt vast wel ergens een lege pot met een draaideksel liggen. Tijdens deze oefening draai je de deksel zo stevig mogelijk op de pot. Houd de bodem van de pot vast met je linkerhand met je rechterhand op de deksel. Draai nu de deksel los door je linkerhand naar links te draaien en je rechterhand naar rechts.

Met deze oefening gebruik je alle spieren in beide handen. Naarmate je handen sterker worden, kun je de deksel steviger vastdraaien en blijft de oefening uitdagend.

jar

Stoel

Een goede oefening voor je handen is het optillen van een stoel aan een van de voorste stoelpoten. Kniel op je rechterknie en pak de stoelpoot vast met je rechterhand (of andersom als je de stoel met links oppakt). De vingers moeten naar boven langs de stoelpoot worden geplaatst. Leun met je elleboog op de vloer en til de stoel op zodat alle vier de poten tegelijk van de vloer komen.

Als de stoel zwaar is, kun je beter bij de achterste poten beginnen, al zou je in dat geval meer je armen trainen dan je handen. Als dat ook niet lukt, kun je de stoelpoot op een hogere positie vasthouden, dichter bij de zitting.  Naarmate je hand sterker wordt, kun je de stoel vanuit een steeds lagere positie optillen. Uiteindelijk kun je zelfs een stoel aan de voorste poten optillen.

Deur

Met deze oefening heb je binnen de kortste keren een machtige grip in je handen. Ga voor een open deur staan met je voeten tegen de rand van de deur. Houd de deur met één hand vast, ter hoogte van je middel, en zak door je knieën tot je op je hakken zit en naar achter kunt leunen.

door2

Probeer de oefening met beide handen tot je moeiteloos aan de deur kunt hangen. Begin door eerst je duim en drie vingers te gebruiken; dat bouw je af naar je duim en twee vingers tot je uiteindelijk met alleen je duim en wijsvinger aan de deur kunt hangen. Als dat je geen moeite meer kost, kun je jezelf uitdagen door je vanuit de hurkende positie achterover te laten vallen. Voordat je valt, grijp je de deur vast met één hand. Hiermee train je niet alleen je hand, maar ook je snelheid en reflexen, vooral als je jezelf met meer kracht laat vallen.

Dumbbell

Niet alleen train je met deze oefening je vingers; je hele pols wordt er sterker van. Ga op een stoel zitten en leun met je rechterelleboog op tafel. Grijp een dumbbell met een ronde onderkant vast met je rechterhand, met de vingers verspreid over het gewicht.

Maak vervolgens een draaibeweging met je pols en maak een zo groot mogelijke cirkel met het uiteinde van de dumbbell. Als je last krijgt van je pols, wissel je van hand.

Papier

De volgende keer dat je een stuk hard karton of telefoonboek in de papiercontainer wil gooien, scheur het dan eerst in stukken. Plaats enkele lagen karton op elkaar of gebruik het volledige boek. Laat het gewicht van het papier of karton op je bovenbeen rusten en houd de stapel vast met twee handen. Door je rechterhand naar je toe te trekken en je linkerhand juist van je af te duwen, scheur je de stapel door midden.

Niet alleen past er nu meer in je papiercontainer, je traint ook nog je handen en armen!

Bron: How To Develop A Powerful Grip (via)

Lees ook: Zo train je strakkere benen en billen.

Wat vind je van deze hack?
9Te gek9Leuk3Serieus?4Meh...13Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie