Wakker worden! Zo wordt opstaan makkelijker

Yeah right: meteen wakker worden en opstaan zodra je wekker afgaat. Wie kan dat nou, behalve je ouders en die gasten bij het Korps Mariniers?! De meesten van ons hebben nu eenmaal een innige relatie met de snoozeknop. Het is zo verleidelijk om nog even tien (oké, negen…) minuten je ogen dicht te doen – al voel je je daarna vaak nog véél vermoeider. Pak aan: 7 tips om je te helpen nooit meer door je wekker heen te slapen!

1. Word geen snoozekampioen

Waarom is het belangrijk om meteen op te staan nadat je wekker is gegaan? Om te beginnen is de kwaliteit van slaap die je pakt tijdens het snoozen te laag om echt uit te rusten. Sterker nog: je voelt je vaak slechter dan wanneer je bij het afgaan van je eerste alarm meteen was opgestaan. Als het alarm een tweede keer afgaat, bevind je je doorgaans in een eerder (dieper) deel van je slaapcyclus. Ten tweede is het gewoon niet relaxed om je ’s ochtends te moeten haasten. Vanaf het moment dat je uit je bed stapt, ben je al gestrest. Vaak gaat dat ook nog gepaard met andere negatieve emoties, zoals schaamte. Dat helpt je natuurlijk niet om een plezierige en productieve dag te hebben!

2. Rust uit!

Oké, dan nu eerst maar even een open deur: als je écht uitgerust bent, is het veel makkelijker wakker worden en opstaan. Als je nog helemaal gesloopt bent als je wekker gaat, is het wel heel verleidelijk om op die snoozeknop te rammen…

3. Luid en irritant, graag

Plaats je wekker niet zo dichtbij dat je hem in je slaap kunt uitschakelen. Zorg ervoor dat je de wekker ver genoeg van je bed plaatst dat je moet opstaan om hem uit te drukken. Kies dan bij voorkeur voor een wekker (of beltoon) die steeds luider wordt! ? Gebruik je je telefoon als wekker? Schakel dan ook de trilfunctie in en leg je mobiel op een hard oppervlak. Dat zorgt voor een extra luid (en extra irritant!) geluid.

4. Wake me app

Werkt je gewone wekker niet voldoende? Gelukkig zijn er veel apps voor slaapkoppen op de markt. Denk bijvoorbeeld aan apps waarbij het alarm pas stopt als je een foto hebt gemaakt die overeenkomt met een eerder gemaakte foto. Denk daarbij aan je badkamerspiegel of het koffiezetapparaat. Tegen de tijd dat je het object hebt gevonden en fatsoenlijk hebt vastgelegd, ben je gegarandeerd wakker. Kijk ook eens naar apps waarbij je een rekensom moet oplossen of een barcode moet scannen om het alarm uit te schakelen.

5. Alles heeft een ritme

We gaven net ook al aan dat je slaapcyclus uit verschillende stadia bestaat. Uit sommige stadia is het makkelijker wakker worden dan uit andere. Er zijn apps die je slaap monitoren en je vervolgens precies op het juiste punt in je slaapcyclus wakker maken. Om dat te kunnen monitoren, moet je je telefoon vaak naast je op je matras leggen. Deze apps werken met een tijdsvenster waarbinnen je graag wilt opstaan, bijvoorbeeld tussen 8.00 en 9.00 uur, waarbij 9.00 uur het moment is waarop je normaal gesproken je wekker zou zetten. Binnen dat uur kiest de app het beste moment uit om je wakker te maken.

6. Licht + water = wakker

Als je wekker gaat, moeten je lichaam en brein nog wakker worden. Zolang zij nog in de slaapstand staan, is het wel heel verleidelijk om je nog even om te draaien. Doe daarom meteen het licht aan en drink een glas water. Daarmee geef je zowel je brein als lichaam het teken dat de dag echt is begonnen.

7. Houd je doel voor ogen

En dan onze laatste tip: blijf de reden waaróm je makkelijker wilt wakker worden en opstaan helder voor ogen houden. Misschien wil je ’s ochtends graag trainen, wil je minder hoeven stressen om op tijd te komen of vind je het fijn wat uitgebreider te ontbijten; het is belangrijk om jezelf meteen ’s ochtends aan dit doel te herinneren. Doe dat bijvoorbeeld door een post-it op je wekker te plakken. Succes!

Wat vind je van deze hack?
10Te gek18Leuk3Serieus?5Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie