Een opgeruimd huis dat opgeruimd blíjft in 10 stappen

Je huis opruimen; het klinkt wat ambitieus, maar je kunt het in elk geval proberen. Daar pluk je namelijk minstens een dagdeel lang de vruchten van. De essentie? Weggooien wat je niet gebruikt, en strak ordenen wat je wel gebruikt. Leer het onderstaand!

Een mens verzamelt nogal wat spullen in zijn leven. Veel huishoudens hebben spullen opgeslagen en van de helft weet niemand nog dat het bestaat en de dozen op zolder brengen bij het openen altijd weer verrassingen met zich mee. Voor wie het tijd vindt om orde in de chaos te scheppen, volgen hier tien stappen om tot een opgeruimd huis te komen, onderverdeeld in ordenen, wegdoen en opgeruimd houden.

Stap 1: Ordenen

1. Een plek voor alles
Alle spullen die een plekje in huis verdienen, moeten ook hun eigen plek hebben. Weet je niet waar je iets moet neerzetten? Dan verdient het wellicht geen plek in je huis.
Orden je kasten, leg soort bij soort: boeken geclusterd, eventueel onderverdeeld in zakelijk en literatuur; kantoorartikelen in één lade; thee en kopjes bij de waterkoker, et cetera.
Gebruik je iets niet vaak? Berg het dan makkelijk bereikbaar maar buiten je gezichtsveld op, terwijl je dingen die je wel vaak gebruikt binnen handbereik bewaart. Een router gebruik je vaak, maar hoef je zelden aan te raken. Wanneer dat wel moet, is het handig dat hij binnen handbereik staat. Bevestig hem bijvoorbeeld onder je bureau.

2. Géén plek voor alles!
Streef naar eenvoud: tijdens een verhuizing kom je erachter dat er aardig wat spullen zijn die je elke keer weer meesleept, terwijl je niets anders ermee doet dan ze in- en uitpakken voor de verhuizing. Is een voorwerp een jaar niet gebruikt en/of wordt je er niet blij van? Weg ermee! Van items waar je aan gehecht bent kun je eventueel een foto maken als herinnering. Zorg wel dat je computer op die manier geen verzamelbak wordt van foto’s van spullen die je weggooit.
Verder kun je spullen weggeven en verkopen, als weggooien een stap te ver is (zie punt 5).

3. Digitaal in plaats van papier
De grootste troep ontstaat als overal stapels papier liggen die geordend moeten worden. Het grootste deel kan vaak gewoon de papierbak in. Het is dan ook zaak om papieren METEEN op te ruimen. Over het algemeen zijn er twee opties: in de administratiemap of – eventueel na digitaliseren – in de papierbak. De digitale versies van de papieren gaan dan naar bijvoorbeeld Evernote.

4. Stel beperkte ruimte beschikbaar voor een bepaalde categorie spullen
Hoe meer ruimte je hebt, hoe meer ruimte je je verzamelwoede kunt geven. Houd deze obsessie onder controle door jezelf een beperkte ruimte te geven voor de opslag van magazines, gadgets, boeken, dvd’s et cetera. Voor je het weet heb je kasten vol met items die je niet gebruikt. Op deze manier ga je selectiever om met de ruimte die je hebt en zorg je dat items die in principe leuk zijn geen ‘clutter’ worden.

Stap 2: Wegdoen

5. Weggooien, -geven of verkopen
De spullen waarvan je in stap 2 en 4 afscheid neemt, kun je verkopen, weggeven of weggooien/recyclen. Heeft iets nog financiële waarde? Zet het dan op Marktplaats. Bol.com heeft een handig verkoopsysteem voor boeken, cd’s en dvd’s. Heb je bepaalde nicheproducten staan? Dan zijn er wellicht sites of fora waar je het kunt verkopen of waar je de links naar je verkoopkanalen kunt posten. Garage sales, kofferbakverkopen en rommelmarkten zijn ook opties, maar dat kost meer tijd en moeite.

Natuurlijk kun je ook iemand blij maken door diegene een van je items te geven waar de persoon in kwestie interesse in toont. Geef niet zonder het te vragen allerlei afdankertjes aan anderen, omdat je denkt dat ze dat kunnen waarderen. Hoe lief het ook bedoeld is, het staat bij hen waarschijnlijk ook alleen maar in de weg.
Op Gratisaftehalen kun je spullen gratis aanbieden. Wil dan nog niemand het hebben, breng het dan naar de kringloop, een weggeefwinkel of een ander goed doel. Willen ook die het niet aannemen?! Dan is het echt de hoogste tijd om het gewoon weg te gooien!

6. Optimaliseren
Met het verkopen van artikelen maak je budget vrij om te optimaliseren. Als alles eenmaal is opgeruimd, is het tijd om je vraagtekens te zetten bij je meubels. Ben je echt zo gehecht aan die tafel, of kun je er beter eentje kopen die qua hoogte beter bij je stoelen past? Of andersom? Ligt dat matras eigenlijk nog wel goed? Is de kast niet veel te groot nu je zo hebt opgeruimd? Is die bijna uit elkaar vallende kledingkast niet eens aan vervanging toe? Deze spullen kun je ook verkopen, weggeven of (indien daarvoor geschikt) opbranden in je vuurkorf!

Stap 3: Opgeruimd houden

7. Nieuwe item? Doe iets anders weg!
Nu je beperkte ruimte hebt voor een bepaalde categorie spullen, kun je je spullen (op den duur) niet meer aanvullen. Verbeteren kan wel: koop je een nieuw item, doe dan een item dat je al hebt weg. Een handige website om snel van je spullen af te komen is de website Gratis Afhalen Online. Als je krap bij kas zit kan het natuurlijk ook een handige site zijn om juist toevoegingen voor je huis te zoeken.

8. Ruim elke avond 10 minuten op
Vlak voordat je naar bed gaat heb je alleen nog je tandenborstel en aanverwante producten nodig. Dat is het perfecte moment om in tien minuten de rommel die je die dag hebt gemaakt op te ruimen. Je hebt de spullen immers niet meer nodig vandaag. Zet of leg alvast dingen klaar voor de volgende dag, zoals je tas, de uitgaande post en je kleding. Dan hoef je je daar niet meer druk om te maken als je slaapdronken je bed uit stapt.

9. Doe meteen wat binnen 5 minuten kan
Een echte GTD-tip: laat taken niet liggen tot zich één grote berg aan taken heeft gevormd, maar handel kleine taakjes meteen af. Ideaal voor als je op die vriend(in) wacht die vijf minuutjes later komt, als je wacht tot de oven is voorverwarmd of als je even je gedachten moet verzetten van gepieker of werk. In vijf minuten kun je meer doen dan je denkt!

10. Wekelijkse schoonmaakbeurt
Met een opgeruimd huis ben je er nog niet: stof blijft verschijnen, hoe weinig spullen je ook hebt. Met een opgeruimd huis is schoonmaken echter een stuk makkelijker. Je hoeft niet allerlei spullen aan de kant te schuiven, wat het opruimen minder vervelend maakt, en je het resultaat beter ziet. En dat geeft weer voldoening!

Wat vind je van deze hack?
16Te gek26Leuk3Serieus?0Meh...6Stom

About Author

6 Comments

  • Avatar
    SPARTAN LAW ONLINE
    Posted 02/01/2020 2:01 pm 0Likes

    @fakeaccounts
    Jup, helemaal gelijk jullie tweetjes.

  • Avatar
    SPARTAN LAW ONLINE
    Posted 02/01/2020 1:59 pm 0Likes

    Wie wil dat nou naast de concierge, de politie of je eventuele vriend(in)?

  • Avatar
    MHF Zanderink
    Posted 10/09/2016 11:28 pm 0Likes

    Prima werk! Schoon huis!

  • Avatar
    Laura
    Posted 25/08/2012 9:31 am 0Likes

    @Lies. Ik denk (en doe dat zelf) dat je het zo moet lezen: als je ergens mee bezig bent (post lezen, was opvouwen, verzin het maar) en er komt een klusje uit dat je snel kunt doen, doe het dan gelijk. Zo lees ik m’n mailbox ook. Wat kan ik gelijk kort beantwoorden/doen; meteen doen.
    Verder leuk stukje en goede tips. ik pas ze vooral toe op m’n werk. Nu bij de overgang naar flexibel werken moet ik m’n kast opruimen; elke dag na de pc aan zetten even m’n kast doorlopen op zooi: een map eruit en wegwerken, digitaliseren weggooien of bewaren? en 5 min later fris beginnen met weer wat opgeruimd! Erg lekker en beter dan een hele dag mee bezig zijn! Nu nog thuis gaan doen haha! De tip dat aan t einde vd dag te doe ga ik invoeren!

  • Avatar
    Lies
    Posted 24/08/2012 1:26 pm 0Likes

    Inderdaad goede tips, m.u.v. tip 9. Juist het vullen van dit soort ‘loze’ momentjes met allerlei taken leidt (bij mij) tot een gevoel van stress en altijd maar bezig zijn.

  • Avatar
    Sandra
    Posted 24/08/2012 11:02 am 0Likes

    Goede tips, handig!! Dank!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: