Koppijn? Zo voel je je snel weer het baasje

Griep, stress, fel licht of hard geluid; we hebben allemaal wel eens last van hoofdpijn. Gelukkig is het niet altijd nodig om een heel stripje paracetamol achterover te slaan om van je hoofdpijn af te komen. Soms kun je hoofdpijn (op zijn minst gedeeltelijk) verlichten zonder medicatie te slikken. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje!

Tukkie doen

Heb je last van een flinke hoofdpijnaanval? Ga dan gerust even slapen. Slaap vermindert de pijn vaak enorm. Het is sowieso belangrijk om genoeg te slapen! Slaaptekort kan bij sommige mensen namelijk hoofdpijn veroorzaken. Probeer echter ook niet te lang te slapen. Te veel slaap kan paradoxaal genoeg namelijk ook hoofdpijn veroorzaken…

Leren relaxen

Tukkie doen geen optie? Probeer dan zo goed mogelijk te ontspannen. Dat doe je het beste door letterlijk afstand te nemen van stress. Vermijd lawaaierige omgevingen, ga wat eerder naar huis en vraag je partner om voor de kinderen te zorgen. Zoek vervolgens een rustige, donkere kamer op. Ga zitten met je ogen dicht en ontspan, bijvoorbeeld door op je ademhaling te letten.

Masseer je nek en slaap

Nee, je hoeft niet stante pede een afspraak bij de masseur te maken. Alhoewel dat natuurlijk ook wel lekker is… Om snel van je hoofdpijn af te komen, kun je echter ook zelf lekker kneden! Masseer je nek en slapen een paar minuten om spanningshoofdpijn te verlichten.

Warm en/of koud?

Als je hoofdpijn hebt, omdat je verstopte holtes hebt, dan kan het helpen om een warme doek tegen het pijnlijke gebied te houden. Een warme douche kan ook werken. Last van spanningshoofdpijn? Leg de warme doek dan om je nek, tegen de basis van je schedel aan. Als dat niet helpt, probeer dan het tegenovergestelde: een ijspak. Het aanbrengen van koude kompressen op je nek of hoofd vernauwt de bloedvaten, hetgeen hoofdpijn kan verminderen.

GOED eten en drinken

Wat je in je lichaam stopt, kan een grote impact hebben op je hoofdpijn. Het is vooral belangrijk om genoeg te drinken. Als je uitgedroogd bent, heb je gegarandeerd hoofdpijn. Drink daarom bij voorkeur niet te veel koffie. Maar mijdt het ook niet helemaal! Nippen aan dranken die cafeïne bevatten, zoals thee of koffie, kan namelijk ook verlichting bieden. Alcohol kun je echter wel beter helemaal laten staan. Probeer regelmatig te eten. Zorg daarbij dat je voldoende magnesium binnenkrijgt, bijvoorbeeld door een spinaziesalade of een banaan te eten! Vermijd echter te hard en plakkerig voedsel en zorg ervoor dat je kleine hapjes neemt.

Haal de druk eraf

Het klinkt zo logisch, maar veel mensen staan er waarschijnlijk niet eens bij stil! Als je staart, hoofdband, pet of zwembril te strak zit, kan dat natuurlijk hoofdpijn veroorzaken.

Bewegen

Een van de eenvoudigste manieren om de frequentie van hoofdpijn te verminderen, is door te bewegen. Onderzoek heeft aangetoond dat een laag niveau van lichamelijke activiteit in verband staat met een verhoogd risico op hoofdpijn.

Wat vind je van deze hack?
8Te gek9Leuk3Serieus?3Meh...4Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie