9 tips om je mentale gezondheid te boosten

Niet alleen je fysieke gezondheid is belangrijk maar ook je mentale welzijn verdient de nodige aandacht. Vooral in deze tijd – waarin we weken opgesloten zitten in ons eigen huis – is het oppassen dat je je geest niet verwaarloost. Want juist dat kan weer voor fysieke klachten zorgen. Wij geven je dan ook graag negen tips om je mental health te boosten!

Ontdek iets nieuws

Denk eens na over wat jou inspireert. Is het een bepaald soort films? Een muziekgenre? Recepten? Kunst? Schrijf voor jezelf op waar jij creatief door geprikkeld wordt en ga op zoek naar nieuwe inspiratie binnen dit gebied. Je zal versteld staan hoeveel nieuwe opties je tegenkomt alleen al na een simpele Google-zoekopdracht!

Begin een dagboek

Een dagboek bijhouden kan helpen om je gedachten, wensen en zorgen op een rijtje te zetten. Je dwingt jezelf als het ware om de warboel in je hoofd te ontwarren en onder woorden te brengen.

Happy Mental Health GIF by Mat Voyce

Complimenteer jezelf

Hoe zie jij jezelf? Waarschijnlijk heb je een hoop op jezelf aan te merken. We zijn altijd kritisch op onszelf. Probeer daarom eens meer aandacht te leggen op de positieve dingen. Wat zijn karaktereigenschappen waar je blij mee bent? Wat maakte vandaag een goede dag? Waar blink jij in uit? Schrijf deze dingen dagelijks voor jezelf op.

Sporten, sporten, sporten!

Het is bewezen dat fysieke inspanning helpt bij het bestrijden van neerslachtige of depressieve gevoelens. Begin dus langzaam met een wandeling en bouw het naar eigen inzicht op. Ja, het sporten wordt je niet makkelijker gemaakt nu alle sportscholen gesloten zijn, maar er zijn nog tal van opties om jezelf in het zweet te werken. Naast hardlopen kan je bijvoorbeeld ook in je woonkamer wat ruimte creëren en via verschillende YouTube-trainingen aan de slag. Of schijf je in voor een online training, die je gedurende de komende weken ook motiveert om te blijven sporten.

mental health GIF

Friends and family

Waardeer de mensen die je het liefst om je heen hebt. Door je vrienden en familie te zeggen/laten zien dat je van ze houdt, worden niet alleen zij maar ook jijzelf happy. En dat kan ook prima via de telefoon of een welgemeend WhatsApp-berichtje.

Kleuren

Doe iets waarbij je je niet hoeft te concentreren maar je gedachten gewoon de vrije loop kan gaan. Maak een plakboek, kleur een kleurplaat voor volwassenen in of klei iets. Als je maar met je handen bezig bent en zo kunt ontspannen.

Lachen

Lachen helpt om je een goed gevoel te geven. Dus kijk iets waar je om moet lachen. Scroll door je favoriete tiktoks, kijk iets leuks op YouTube of pak je favoriete show op Netflix erbij. En wil het echt niet lukken? Vraag dan een vriend of vriendin om samen wat leuks te doen. Ook al is het vanwege Corona nu niet slim om fysiek bij anderen in de buurt te komen, op afstand kan je echt enorm veel fun hebben met elkaar. Speel online samen een game, bel elkaar voor een lollig gesprek, of kijk samen een show op Netflix via Netflix Party (tip!).

homer simpson marge GIF

Ga erop uit

Continu binnen zitten en alleen de vier muren van je kantoortuin of woonkamer zien, is niet inspirerend. Maak een lijstje van alle leuke activiteiten die er in jouw omgeving te doen zijn. Wandel door de mooiste parken, bezoek een beeldentuin, kies een fietsroute door het bos – wees gewoon eens toerist in eigen stad!

Bereid je voor

Op het laatste moment moeten beslissen wat je vanavond gaat eten, wat je aantrekt naar je werk of in je hoofd je to do-lijst bijhouden – het is allemaal enorm stressvol en doodvermoeiend. Plan daarom zoveel mogelijk vooraf zoals maaltijden, outfits voor belangrijke momenten en schrijf je to do-lijsten op in een app of op papier. je zal meer ontspannen raken en krijg meteen enorm veel mentale ruimte om creatieve, leuke dingen mee te doen.

 

 

Wat vind je van deze hack?
9Te gek13Leuk5Serieus?6Meh...6Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie