Zo kies je altijd de perfecte letter voor je presentaties!

Iedereen weet dat je voor een leuke uitnodiging, sollicitatiemail of bedrijfspresentatie natuurlijk ALTIJD Comic Sans moet kiezen, want die guitige letter tovert telkens weer een glimlach op het gezicht van de lezer. En mensen die wél verstand hebben van vormgeving hebben die jolige kutletter uiteraard allang van hun systeem verwijderd…

Er zijn duizenden lettertypen om uit te kiezen, dus hoe kies je in godesnaam het perfecte font? Hoewel het altijd een kwestie van smaak zal blijven, hebben we toch een aantal tips voor je. Als je deze tips in je achterhoofd houdt bij het kiezen van een letter kun je het aantal keuze-opties in elk geval een flink stuk inperken.

Je boodschap en merk

Elk lettertype heeft een eigen persoonlijkheid en straalt zodoende ook bepaalde kenmerken uit. Een goed gekozen font komt overeen met de kernwaarden van het merk (of het project) én is aansprekend voor de doelgroep. Het kan om te beginnen bruikbaar zijn een lijstje samen te stellen met vijf eigenschappen van het merk en de doelgroep. Dat geeft je een idee van de richting waarin je moet zoeken.

Matchen van woord en beeld

Denk na over het doel van de boodschap. Een goed gekozen font laat het doel van het ontwerp zien. Met andere woorden: komt het font overeen met de boodschap of het doel van je tekst? Deze elementen moeten met elkaar in harmonie zijn. Het juiste lettertype kan de woorden versterken!

Leesbaarheid

Het allerbelangrijkst in een ontwerp is natuurlijk de leesbaarheid. Dat geldt bovenal voor de body van je tekst. Zorg ervoor dat elke letter gemakkelijk te lezen is en te onderscheiden is van andere letters. Let hierbij op de tekengrootte, de spatiëring en de x-hoogte (de hoogte van de kleine letters van een font). Om de leesbaarheid te controleren stel je een font in op 10 px. Typ vervolgens een hoofdletter I, een kleine letter L en het cijfer 1. Als twee of meer van deze tekens enorm op elkaar lijken, is je font niet erg lekker leesbaar.

Ken de classificaties

Er zijn vele classificaties van fonts mogelijk, maar vaak wordt gebruikgemaakt van de volgende vier basiscategorieën:

  1. Serif: Serif-lettertypen hebben kleine ‘voetjes’, genaamd schreven. Dat zijn de lijntjes aan het uiteinde van letters. Een serif-font wordt over het algemeen als serieuzer of traditioneel gezien.
  2. Sans-Serif: Sans-serif betekent ‘zonder serif’, dus schreefloos. Deze lettertypen hebben dus geen lijntjes aan de uiteinden van letters. Om die reden zien ze er over het algemeen moderner en gestroomlijnder uit.
  3. Script: Onder de categorie script vallen alle lettertypen met een cursieve of handschriftstijl. Vaak worden letters hierbij aan elkaar geschreven. Deze categorie is breed: van elegant tot casual, maar toch vaak meer richting traditioneel.
  4. Decoratief: Een decoratief font is bedoeld om de aandacht te trekken. Ze worden daarom vaak alleen in de kop gebruikt, en zelfs dan nog vaak alleen met een specifiek doel.

Om het kiezen van een lettertype eenvoudiger te maken beslis je aan het begin van je project in elk geval of een modernere (sans-serif) of traditionele (serif of script) uitstraling je voorkeur heeft.

Het combineren van fonts

Wil je meerdere lettertypen gebruiken? Bij voorkeur zorg je in dat geval voor contrast tussen deze fonts, zonder dat het de lezer hoofdpijn bezorgt. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een schreefletter met een schreefloos lettertype combineren. Let daarbij wel op overeenkomsten, bijvoorbeeld in de x-hoogte of het gewicht. Dat oogt veel mooier!

De veilige keuze

Natuurlijk is het hartstikke leuk om te spelen met opvallende (decoratieve) fonts. Gebruik ze echter wel met mate, want voor je het weet oogt je professionele presentatie meer als een circusaffiche. In de meeste gevallen is het dus beter voor een veilig lettertype te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan Georgia als serif-optie en een Roboto als schreefloze optie. Het is vaak beter dat een lettertype duidelijk en leesbaar is, en niet afleidt van je boodschap.

Wat vind je van deze hack?
5Te gek1Leuk3Serieus?4Meh...8Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

4 Comments

  • JanV
    Posted 17/12/2019 8:18 am 0Likes

    Waarom wordt er maar één lettertype gebruikt in dit stuk en niet de lettertypes die genoemd worden. Nu weet je nog niet hoe Georgia als serif-optie en een Roboto als schreefloze optie er uit zien.

    • Eelko
      Posted 17/12/2019 9:06 am 0Likes

      Hoi JanV, goed punt! We hebben nu links aan de namen van de betreffende fonts toegevoegd, zodat je een impressie van de lettertypen krijgt. Bedankt voor je feedback!

  • Gea Zwanink
    Posted 16/12/2019 2:38 pm 0Likes

    wil mij graag uitschrijven voor deze nieuwbrief.

    • Eelko
      Posted 16/12/2019 3:13 pm 0Likes

      Hoi Gea, je kunt je onderaan de nieuwsbrief zelf uitschrijven door op een van de twee linkjes te klikken. Succes!

Comments are closed.