Do’s & don’ts bij een opgeblazen gevoel

’s Ochtends opstaan met een plat buikje en ’s avonds op de bank ploffen met een buik alsof je 6 maanden zwanger bent? We hebben het er niet graag over, maar een dikke dertig procent van de bevolking heeft regelmatig last van een opgeblazen gevoel. Goed nieuws! We hebben hier een aantal do’s en don’ts verzameld die je van dat opgeblazen gevoel af gaan helpen.

 

Eet meer citroen

Voeg het sap van de citroen toe aan je groentes (eet überhaupt veel groente, daar wordt je lichaam blij van en jij dus ook). Let ook op het soort eten dat je binnenkrijgt. Bewerkt voedsel zit namelijk volgepropt met chemische stoffen zoals vulmiddelen , geur- kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Deze stoffen zorgen voor een ravage in je lichaam, en een opgeblazen gevoel is dan vaak een teken dat je lichaam er schoon genoeg van heeft! Luister dus naar je lijf. Het is beter om je lichaam met onbewerkt eten (bijvoorbeeld van de markt) te verwennen.

opgeblazen

Probeer bij een opgeblazen buik ook eens om bijvoorbeeld wat havermout of lijnzaad aan je yoghurt toe te voegen. Bij een opgezette buik ligt het probleem vaak bij de spijsvertering. Hierbij kunnen extra – en gezonde – vezels een grote rol spelen om de boel te verbeteren.

Drink meer water, kokoswater en thee

Hou je vochthuishouding op pijl. En dan vooral met vloeistoffen als water, kokoswater en thee. Ben je een echte theeleut? Dan gaat de voorkeur uit naar groene thee en muntthee. Groene thee is vooral goed als ochtenddrankje, daar zit namelijk cafeïne in die ervoor zorgt dat je metabolisme tot twee uur lang gestimuleerd wordt. Muntthee kan je prima de hele dag door drinken (yum!). Munt is namelijk een kruid dat heel goed kan helpen bij het kalmeren van de darmen. En laat dat nou precies zijn wat we nodig hebben bij een opgeblazen gevoel.

Eet minder xeno-oestrogenen

Deze xeno-oestrogenen zitten in de chemische stoffen in voeding maar ook in verzorgingsproducten, make-up en huishoudelijke producten. Het is dus niet alleen goed om voor biologische voeding te kiezen, maar ook cosmetica en verzorgingsproducten zijn biologisch beter af. Tuurlijk is alles waar té voor staat niet goed, maar bij een opgeblazen gevoel is het vooral belangrijk om op je gluten- en zoutgebruik te letten. Ook kunnen bonen en kauwgom bijdragen aan het ongemak, bonen staan er algemeen bekend om, maar zelfs kauwgom heeft dus een negatief effect! Door het kauwen slik je niet alleen speeksel in maar ook veel lucht, wat weer in je maag terecht komt. Vermijden dus!

opgeblazen

Drink minder koffie, alcohol en cola

Een tip die we met pijn in het hart geven; maar drink minder koffie! Net als alcohol is koffie een vochtafdrijver, wat kan leiden tot verstoppingen. Let op de inname van cafeïne en probeer het te beperken. Extra tip: slaap je slecht? Drink koffie dan vóór 12 uur ‘s middags! Probeer ook een half uur voor het eten de gewoonte om te drinken te doorbreken. Als je genoeg drinkt word er genoeg van het spijverteringszuur aangemaakt. Als je dan net voor het eten effe een glaasje achterover slaat wordt dit zoutzuur verdund. Drink daarnaast ook niet meteen ná de maaltijd. Als je dit wel doet zal de spijsvertering minder goed werken.

opgeblazen

Nummer 3 in het rijtje ‘niet drinken’ is frisdrank. De suikers en zoetstoffen in frisdrank veroorzaken bacteriën die een onbedwingbare behoefte hebben om suiker te blijven afgeven. Wil je af van je opgeblazen gevoel? Spoel ze dus door het toilet, en pak de volgende keer een glas water of een lekkere kop muntthee.

Blijf bewegen!

Onze laatste tip: blijf niet te lang op je luie reet zitten! Een minimum van twee uur sporten in de week is namelijk niet te compenseren met die urenlange sessies achter een computer of televisie. Zorg dus dat je niet langer dan een uur achter elkaar zit en neem dan even een paar minuten om te bewegen. Je darmen bewegen namelijk pas als jij beweegt, en een korte wandeling of simpele rek-en-strekoefeningen zijn al genoeg om de boel weer aan de praat te krijgen.

Mocht dit allemaal niet werken, twijfel dan niet en laat je onderzoeken. Er kunnen namelijk verschillende intoleranties een rol spelen waar je zonder een onderzoekje nooit achter kunt komen.

Ook hoofdpijnklachten? Lees onze tips voor hoofdpijn.

Wat vind je van deze hack?
9Te gek7Leuk3Serieus?4Meh...7Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie