Intermittent fasting: zo ga je gezond van start

Intermittent fasting is een nieuwe trend in dieet- en gezondheidsland. Met deze aanpak kun je afvallen op een manier die voor jou prettig is. Hierbij hoef je geen strak maaltijdplan aan te houden, maar kijk je alleen naar de klok. Ja, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn… Toch komt er wel wat bij kijken wil je dit dieet op een gezonde manier aanvliegen. Deze tips helpen je om gezond van start te gaan met intermittent fasting.

Kies tijden die bij jou passen

Bij intermittent fasting kijk je niet naar wát je eet, maar hoe lang je niets eet. Veel mensen gebruiken de 16:8 regel: 16 uur niets eten, en 8 uur lang wel eten. Door 16 uur lang geen calorieën binnen te krijgen, begint je lichaam vetreserves te gebruiken. Hoewel zestien uur lang niks eten misschien lang klinkt, valt het in de praktijk mee. Dat betekent dat, wanneer je om 18:00 ’s avonds het laatste eet, je de volgende dag om 10:00 uur alweer mag ontbijten. Kies dus een periode die voor jou makkelijk is. Hou je van snaaien ’s avonds? Dan betekent dat simpelweg dat je de volgende dag pas later weer mag eten.

Download een app

Het kan motiverend zijn om jouw vastpatroon in een app bij te houden. Hierdoor krijg je inzicht in hoe vaak je vast en hoe je je daarbij voelt. Veel apps laten je notities maken en vragen naar je gemoedstoestand tijdens het vasten. Daarnaast biedt het een extra drempel om het op te geven: je moet immers je timer stopzetten. Aanraders zijn Zero (Android / iPhone) en Fastic Fasting App (Android / iPhone).

Drink voldoende water

Hoewel je tijdens je zestien uur vasten geen calorieën binnen mag krijgen (dus ook geen frisdrank of alcohol), is het wel belangrijk dat je voldoende blijft drinken. Drink veel water en/of kruidenthee. Zwarte koffie is overigens ook toegestaan. Lees hier wat aanvullende tips om dagelijks voldoende water binnen te krijgen.

nervous 30 rock GIF by HULU

Bouw het langzaam op

Ga niet meteen koolhydraat arm eten en zeven dagen per week vasten. Dan ga je je ongetwijfeld beroerd voelen, zeker wanneer je niet gewend bent aan een dergelijk dieet en niet sport. Bouw het daarom langzaam op. Begin met drie dagen in de week intermittent fasting waarin je je menu een tikkeltje aanpast. Wees zuinig met snoep en eet liever fruit. Wanneer je aan een lichter dieet (en meer sporten) gewend bent, kun je overstappen naar langere periodes van vasten.

Natuurlijk is elk lichaam anders. Dat betekent dat iedereen anders reageert op het intermittent fasting. Doe daarom online je research en blijf altijd naar jouw lichaam luisteren. Hartkloppingen, duizeligheid, hoofdpijn en slecht zicht zijn tekenen dat er iets fout gaat. Als je twijfelt, raadpleeg dan altijd je huisarts voordat je met een dergelijk dieet van start gaat.

Wat vind je van deze hack?
4Te gek6Leuk1Serieus?1Meh...5Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie