Zomertips: Stressloos de zomer in (en uit)

Je hebt weer een jaar van druk zijn achter de rug en het is hoogste tijd om even stoom af te blazen en op te laden voor het volgende jaar. Met vijf simpele tips laat ik zien hoe makkelijk het kan zijn om zonder stress de zomer in te gaan en er weer helemaal uitgerust uit te komen. Als je het goed aanpakt is het effect zelfs maanden later nog onveranderd.

  1. Laat niets liggen tot later. Zorg ervoor dat de dingen waardoor je stress hebt niet blijven liggen tot na de zomer.Kans is groot dat ze opnieuw het zelfde effect op je hebben. Maak een duidelijke takenlijst waarop alle taken staan die tot nu toe zorgen voor stress. Geef deze taken de hoogste prioriteit en werk probeer per dag minimaal één van deze taken weg te werken. Werk zoveel mogelijk rompslomp je leven uit voordat het jouw leven gaat beheersen.
  2. Reguleer je slaap. Slaap is heel belangrijk voor je gemoedstoestand. Te weinig slaap zorgt voor een tekort aan energie, een slecht humeur, een ‘haperend’ geheugen en je leeft er zelfs minder lang door. Zorg voor een ritme, ga elke dag op een gezette tijd naar bed en maak van nachten doorhalen geen gewoonte.  Kijk hier voor meer tips om de dag uitgerust te beginnen.
  3. Doe eens iets compleet anders. Doe eens gek! Spring eens uit de band! Een actieve baan? Ga dan eens voor de verandering naar de sauna. Een rustige kantoorjob? Trommel vrienden op en ga een dagje mountainbiken. Andere activiteiten prikkelen je brein en halen je uit de sleur.
  4. Ga voor lange termijn effecten. Heerlijk als je de hele zomer geen last van stress hebt. nog veel fijner is het als je na de zomer ook lekker stressvrij kunt blijven. Zorg dus voor lange termijn effecten en maak van je leven één grote vakantie.
  5. Plan wat je kunt plannen. Zorg voor een planning die je kunt volgen na de zomer. Plan alle taken die nog gedaan moeten worden. Het beste kun je dit doen door een goed geordende todo lijst te maken. Bijvoorbeeld met Remember The Milk.
  6. Kijk terug op je successen. Kijk eens terug op wat je allemaal hebt bereikt de afgelopen tijd. Neem er even tijd voor en laat al je successen nogmaals de revu passeren. Dit moet energie geven! Meer dan genoeg energie om die paar obstakels die er nog liggen met gemak aan te pakken.
  7. Neem de tijd voor jezelf. Laat alles even voor wat het is en doe iets waar je echt gelukkig van wordt. Vind je het heerlijk om als een klein kind met een vlieger over een verlaten strand te rennen? Doen! Het is jouw leven en je heb nu even tijd voor jezelf ingepland. Natuurlijk kun je ook de tijd nemen om tot rust te komen, een momentum opbouwen om weer met frisse moed verder te gaan. Misschien is een powernap dan iets voor jou?
  8. Sluit je af voor stressfactoren. De meeste stress op het werk wordt veroorzaakt door al die verschillende communicatiemiddelen die je constant uit je concentratie houden en er voor zorgen dat je je geplande werk niet afkrijgt. Sluit je hiervoor af. Ga even apart van je collega’s zitten, zet je telefoon uit en sluit je mail af. Sluit je even helemaal af van alle factoren die jouw stress veroorzaken.
  9. Praat over je toekomstplannen. Toekomstplannen hebben is 1, er over praten is de volgende stap. Laat mensen weten wat jouw ambities zijn. Vertel ze wat je allemaal van plan bent met je leven. Alleen al door deze gedachten te delen met iemand maakt je een stuk lichter. Het kost je niet meer de energie die het je zou kosten als je je er in je eentje druk om zou moeten maken. Van plan grote veranderingen door te zetten? Lees hier meer tips voor verandering.
  10. Doe iets met muziek. Luisteren naar muziek kan echt heel ontspannen werken. Probeer het maar. Ga lekker ontspannen zitten en zet muziek op waar jij echt van kan genieten. Met Spotify kun je bijvoorbeeld jouw favoriete artiest opzoeken en afspelen. Niets anders, alleen de muziek. Heerlijk. Maar ook door het maken van muziek kun je lekker even in je eigen wereldje verkeren. Zet die zintuigen aan het werk door lekker creatief met geluid te werken.
  11. Ververs je contacten. Bel eens vrienden op die je al lange tijd niet meer gesproken hebt. Of die verre oom die je ooit eens een keer op een verjaardag gezien hebt. Het geeft een goed gevoel je contacten weer te verversen. Je zult merken dat het gewaardeerd wordt en je voelt de energie aan de andere kant van de telefoon. Geprobeerd? Voelde het goed? Hou dit dan vol en plan deze sociale energieboost.
  12. Sport alle stress uit je lichaam. Sport is mijn medicijn tegen stress! Na een dag werk achter mijn computer vind ik niets lekkerder dan mij helemaal uit te leven in de sportschool of lekker op straat door daar te gaan hardlopen. Niet alleen na het werk, maar ook voor dat je begint met werken is het heerlijk om te sporten. Zet de wekker eens 3 kwartier vroeger en ga een half uurtje hardlopen voordat je na het werk gaat. Je merkt gelijk al dat je energie hebt voor tien.

En hoe ben jij van plan stressvrij de zomer in en uit te gaan? Ik ben heel benieuwd, laat het me weten in de reacties!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie